Lenteleven

Buurtperspectief Nieuweroord

Voor de buurt Nieuweroord maken belanghebbenden en de gemeente gezamenlijk een integrale visie over de toekomst van de buurt, een zogenaamd ‘buurtperspectief’. Aanleiding hiervoor zijn enkele ontwikkelingen op woongebied in de directe omgeving van Nieuweroord die leiden tot zorg bij de omwonenden. De buurtvereniging vreest een vermindering van de leefbaarheid van de buurt, onder meer door de gevolgen voor het parkeren en de verkeersveiligheid.
De gemeente Zeist vroeg Ingrid Hovelynck de leiding te nemen in het proces om samen met de bewoners van de buurt Nieuweroord op korte termijn een buurtperspectief op te stellen.lees meer

cartoon John Körver

Task Force Recreatie en toerisme Zeist

De gemeente Zeist heeft besloten een Actieplan Recreatie en Toerisme 2019/2020 op te stellen. De gemeente heeft met haar prachtige kernkwaliteiten een goed vertrekpunt, maar toch bestaat de indruk dat ze nog kansen laat liggen als het gaat om recreatie en toerisme. Naar verwachting valt er winst te behalen als partijen meer samenwerken en er meer focus komt op specifieke actiepunten. Om dit Actieplan op te stellen stelt het college van burgemeester en wethouders een Taskforce in. Ons bureau is gevraagd de Taskforce voor te zitten.lees meer

spooronderdoorgang Maarsbergen

Projectmanagement spooronderdoorgang Maarsbergen

In Maarsbergen kruisen het spoor en de provinciale weg N226 elkaar gelijkvloers. Omdat het zowel op het spoor als op de weg steeds drukker wordt is het voor de verkeersveiligheid, doorstroming en leefbaarheid in Maarsbergen en omgeving noodzakelijk om de kruising ongelijkvloers te maken. Samen met ProRail en de gemeente Utrechtse Heuvelrug ontwikkelt de Provincie Utrecht hiervoor plannen. Herbert Korbee is projectlmanager van het project om deze spooronderdoorgang te realiseren.lees meer

windmolens op zee

Procesmanager Noordzeestrategie 2030

Het wordt steeds drukker op de Noordzee en de drukte zal alleen maar toenemen. Denk aan visserij, scheepvaart, windenergie, cultureel erfgoed onder water, recreatie, …. En ondertussen willen we ook gezonde natuur en een veerkrachtig ecosysteem.
Dat maakt keuzes noodzakelijk. Elke keuze moet toekomstbestendig zijn; vaarwegen, natuurgebieden, windparken en platforms worden voor decennia gepland en vaak internationaal afgestemd. Omdat Nederland kiest voor een ontwikkelingsgerichte benadering van de zee, die ruimte laat voor nieuwe initiatieven en waarmee de zee flexibel kan worden beheerd, is een lange termijn perspectief gewenst: de Noordzeestrategie 2030. Ingrid Hovelynck stelde het procesplan op, adviseerde de inhoudelijk projectleiders en ‘tafelvoorzitters’ en begeleidde de interactieve uitvoering van de eerste fase. lees meer

RISC zonder pijl

RISC

RISC is het ezelsbruggetje van Korbee & Hovelynck bij het maken en uitvoeren van plannen. RISC helpt je om je proces te structureren en om transparant te zijn naar iedereen die bij je plan betrokken is.
Of het nou gaat om een langdurig en gecompliceerd traject, of om iets eenvoudigs, in alle gevallen is RISC bruikbaar. Je kunt RISC gebruiken bij het opstellen of checken van je plannen en om te kijken waar je staat in je project.

lees meer

Waterwingebied Wierden

Vergunningencoördinatie verplaatsing waterwingebied Wierden

Voor de provincie Overijssel verzorgden we het omgevingsmanagement en de vergunningencoördinatie in het project N35, deeltraject Nijverdal-Wierden. In dit project wordt de N35 verlegd en opgewaardeerd tot een autoweg. De waterwinlocatie Wierden moet daarvoor verplaatst worden, waarvoor verschillende vergunningen geregeld moesten worden. Dat gebeurde op basis van de coördinatieregeling in artikel 3.33 van de Wet ruimtelijke ordening. lees meer

fietsbeleid in de omgevingswet

Goed voertuig voor innovatief fietsbeleid

De fiets is hot. De laatste editie van Verkeer in Beeld (nummer 2, 2016) stond bijvoorbeeld in het teken van het thema fiets, op dit moment loopt de verkiezing van ‘fietsprofessional van het jaar’ en binnenkort is er een fietscongres.
De Omgevingswet is ook hot, althans bij sommigen. De combinatie fiets en Omgevingswet is nog niet zo hot. Maar vanaf 2018 is de Omgevingswet in werking en dan valt daar ook het fietsbeleid onder. In deze blog betoog ik dat de Omgevingswet het juiste voertuig kan zijn om fietsbeleid in de gemeente een stevige basis te geven.lees meer

WOW challenge

WOW challenge 2015

Van 28 september tot en met 1 oktober 2015 organiseerde Platform WOW (Water Ontmoet Water en Wegbeheerders Ontmoeten Wegbeheerders) de Week van de WOW-factor. Eén van de onderdelen was de WOW Young Professional Challenge. Jonge professionals van verschillende weg- en waterbeheerders kregen de uitdaging in één dag het beste idee te leveren voor het verbeteren van de dienstverlening door overheden aan burgers, met gebruikmaking van moderne middelen. Ingrid Hovelynck begeleidde de young professionals in het LEF Future Center van Rijkswaterstaat. lees meer

Rijksweg 15, Maasvlakte-Vaanplein

Projectmanagement participatie Rijksweg 15 MaVa

Eind 2015 was het zover: de A15, van Maasvlakte tot Vaanplein, is geheel vernieuwd en uitgebreid. Ons bureau is als projectmanager participatie nauw betrokken geweest bij de eerste jaren van het project ‘Rijksweg 15 MaVa’, vanaf de Startnotitie van de tracé/m.e.r.-procedure tot  aan het opstellen van het uiteindelijke Tracé Besluit. Onze adviseurs hebben via burgerparticipatie voor Rijkswaterstaat de dialoog met de omgeving gevoerd. Een mooie gelegenheid om eens terug te blikken.lees meer

nationale omgevingsvisie

Nationale omgevingsvisie

Ingrid Hovelynck is één van de trekkers binnen Rijkswaterstaats LEF van de activiteiten die moeten leiden tot de nationale omgevingsvisie. In 2015, het Jaar van de Ruimte, onderzoekt zij hoe verschillende thema’s een rol kunnen spelen in de omgevingsvisie.lees meer