Het PAS: stikstof maakt meer kapot dan je lief is

De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt het er op neer dat de Nederlandse wetgeving op het gebied van natuurbescherming niet voldoet aan de Europese richtlijnen. Eigenlijk was dat niet eens zo heel verrassend. In de Urgenda zaak vond de rechter al dat de Staat een paar tandjes moet bijzetten tegen de uitstoot van broeikasgassen. Ondertussen staan veel ontwikkelingen even stil, omdat er nu geen manier is om vergunning te verlenen voor de uitstoot van stikstof in de buurt van beschermde natuurgebieden. In deze bijdrage leg ik kort uit wat het PAS nu precies is en sta ik stil bij de uitspraak van de Raad van State en de mogelijke gevolgen ervan voor Nederland en het Nederlandse milieu.lees meer

uitzicht westen provinciehuis Utrecht

Omgevingsmanager U ned

Vanaf februari 2019 is Ingrid Hovelynck omgevingsmanager in het programmateam van U Ned. In het programma U Ned werken het Rijk (ministeries van IenW, BZK en EZK), de provincie Utrecht, de gemeente Utrecht en de U10 samen aan een evenwichtige en samenhangende ontwikkeling van wonen, werken en bereikbaarheid in de Metropoolregio Utrecht. Daarnaast zijn ook NS, de regionale en lokale vervoerders, grote bedrijven (ook in samenwerkingsverbanden zoals U15) en maatschappelijke organisaties betrokken.

lees meer

Omgevingsmanagementdag Rijkswaterstaat

Ook dit jaar weer leidt Korbee & Hovelynck de jaarlijkse Omgevingsmanagersdag van Rijkswaterstaat. Doel: netwerken en uitwisselen van de laatste ontwikkelingen.

VechtdalVerbinding

Informatieavond ‘Vechtdal Verbinding’ (N340/N48 en N377)

Het projectteam van het project Vechtdal Verbinding (N340/N48 en N377) houdt in mei drie informatieavonden om de voortgang van het project te tonen, waarvan dit de laatste is. Het afgelopen jaar zijn grote stappen gezet wat betreft het ontwerp voor de opwaardering van de drie provinciale wegen.
Tijdens deze bijeenkomsten worden onder meer 3D visualisaties gepresenteerd  van de toekomstige situatie.

VechtdalVerbinding

Informatieavond ‘Vechtdal Verbinding’ (N340/N48 en N377)

Het projectteam van het project Vechtdal Verbinding (N340/N48 en N377) houdt in mei drie informatieavonden om de voortgang van het project te tonen. Het afgelopen jaar zijn grote stappen gezet wat betreft het ontwerp voor de opwaardering van de drie provinciale wegen.
Tijdens deze bijeenkomsten worden onder meer 3D visualisaties gepresenteerd  van de toekomstige situatie.

VechtdalVerbinding

Informatieavond ‘Vechtdal Verbinding’ (N340/N48 en N377)

Het projectteam van het project Vechtdal Verbinding (N340/N48 en N377) houdt in mei drie informatieavonden om de voortgang van het project te tonen. Het afgelopen jaar zijn grote stappen gezet wat betreft het ontwerp voor de opwaardering van de drie provinciale wegen.
Tijdens deze bijeenkomsten worden onder meer 3D visualisaties gepresenteerd  van de toekomstige situatie.

RISC zonder pijl

RISC

RISC is het ezelsbruggetje van Korbee & Hovelynck bij het maken en uitvoeren van plannen. RISC helpt je om je proces te structureren en om transparant te zijn naar iedereen die bij je plan betrokken is.
Of het nou gaat om een langdurig en gecompliceerd traject, of om iets eenvoudigs, in alle gevallen is RISC bruikbaar. Je kunt RISC gebruiken bij het opstellen of checken van je plannen en om te kijken waar je staat in je project.

lees meer

project N340/N48 en N377

Omgevingsmanagement Vechtdal Verbinding

De provincie Overijssel gaat de wegen N340/N48 (Zwolle-Ommen) en N377 (Lichtmis-Slagharen) veiliger maken en de leefbaarheid en doorstroming verbeteren in het project Vechtdal Verbinding. Herbert Korbee was in 2016 en 2017 de Omgevingsmanager van dit project en daarmee verantwoordelijk voor de interactie met de omgeving. Daaronder vallen alle voorbereidende onderzoeken, grondverwerving en vergunningen, maar ook de herziening van het Provinciaal Inpassings Plan (PIP).lees meer

rioolwerkzaamheden in je tuin

Omgevingsmanagement en schade

Als omgevingsmanager of projectleider maak je wel eens mee dat je met schade bij aanwonenden wordt geconfronteerd. Neem als voorbeeld een project waarbij in enkele voortuinen van een straat gegraven moet worden. Als gebaar van goede wil bied je namens de opdrachtgever een waardebon aan waarmee men een tuinman kan betalen om de tuinen weer mooi te maken, die door iedere benadeelde dankbaar wordt aangenomen. Als het werk na drie weken gereed is blijkt dat een bewoner, meneer A, vindt dat de waardebon bij lange na de schade niet dekt die aan zijn voortuin is aangericht. Hij eist volledige vergoeding. Mevrouw B klaagt bij de gemeente dat zij emotionele schade heeft opgelopen door al het gegraaf en gedoe in haar voortuin en zij vraagt vergoeding voor die schade. Zijn deze claims redelijk?lees meer

Waterwingebied Wierden

Vergunningencoördinatie verplaatsing waterwingebied Wierden

Voor de provincie Overijssel verzorgden we het omgevingsmanagement en de vergunningencoördinatie in het project N35, deeltraject Nijverdal-Wierden. In dit project wordt de N35 verlegd en opgewaardeerd tot een autoweg. De waterwinlocatie Wierden moet daarvoor verplaatst worden, waarvoor verschillende vergunningen geregeld moesten worden. Dat gebeurde op basis van de coördinatieregeling in artikel 3.33 van de Wet ruimtelijke ordening. lees meer