Het PAS: stikstof maakt meer kapot dan je lief is

De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt het er op neer dat de Nederlandse wetgeving op het gebied van natuurbescherming niet voldoet aan de Europese richtlijnen. Eigenlijk was dat niet eens zo heel verrassend. In de Urgenda zaak vond de rechter al dat de Staat een paar tandjes moet bijzetten tegen de uitstoot van broeikasgassen. Ondertussen staan veel ontwikkelingen even stil, omdat er nu geen manier is om vergunning te verlenen voor de uitstoot van stikstof in de buurt van beschermde natuurgebieden. In deze bijdrage leg ik kort uit wat het PAS nu precies is en sta ik stil bij de uitspraak van de Raad van State en de mogelijke gevolgen ervan voor Nederland en het Nederlandse milieu.lees meer

spooronderdoorgang Maarsbergen

Projectmanagement spooronderdoorgang Maarsbergen

In Maarsbergen kruisen het spoor en de provinciale weg N226 elkaar gelijkvloers. Omdat het zowel op het spoor als op de weg steeds drukker wordt is het voor de verkeersveiligheid, doorstroming en leefbaarheid in Maarsbergen en omgeving noodzakelijk om de kruising ongelijkvloers te maken. Samen met ProRail en de gemeente Utrechtse Heuvelrug ontwikkelt de Provincie Utrecht hiervoor plannen. Herbert Korbee is projectlmanager van het project om deze spooronderdoorgang te realiseren.lees meer

VechtdalVerbinding

Informatieavond ‘Vechtdal Verbinding’ (N340/N48 en N377)

Het projectteam van het project Vechtdal Verbinding (N340/N48 en N377) houdt in mei drie informatieavonden om de voortgang van het project te tonen, waarvan dit de laatste is. Het afgelopen jaar zijn grote stappen gezet wat betreft het ontwerp voor de opwaardering van de drie provinciale wegen.
Tijdens deze bijeenkomsten worden onder meer 3D visualisaties gepresenteerd  van de toekomstige situatie.

VechtdalVerbinding

Informatieavond ‘Vechtdal Verbinding’ (N340/N48 en N377)

Het projectteam van het project Vechtdal Verbinding (N340/N48 en N377) houdt in mei drie informatieavonden om de voortgang van het project te tonen. Het afgelopen jaar zijn grote stappen gezet wat betreft het ontwerp voor de opwaardering van de drie provinciale wegen.
Tijdens deze bijeenkomsten worden onder meer 3D visualisaties gepresenteerd  van de toekomstige situatie.

VechtdalVerbinding

Informatieavond ‘Vechtdal Verbinding’ (N340/N48 en N377)

Het projectteam van het project Vechtdal Verbinding (N340/N48 en N377) houdt in mei drie informatieavonden om de voortgang van het project te tonen. Het afgelopen jaar zijn grote stappen gezet wat betreft het ontwerp voor de opwaardering van de drie provinciale wegen.
Tijdens deze bijeenkomsten worden onder meer 3D visualisaties gepresenteerd  van de toekomstige situatie.

windmolens op zee

Procesmanager Noordzeestrategie 2030

Het wordt steeds drukker op de Noordzee en de drukte zal alleen maar toenemen. Denk aan visserij, scheepvaart, windenergie, cultureel erfgoed onder water, recreatie, …. En ondertussen willen we ook gezonde natuur en een veerkrachtig ecosysteem.
Dat maakt keuzes noodzakelijk. Elke keuze moet toekomstbestendig zijn; vaarwegen, natuurgebieden, windparken en platforms worden voor decennia gepland en vaak internationaal afgestemd. Omdat Nederland kiest voor een ontwikkelingsgerichte benadering van de zee, die ruimte laat voor nieuwe initiatieven en waarmee de zee flexibel kan worden beheerd, is een lange termijn perspectief gewenst: de Noordzeestrategie 2030. Ingrid Hovelynck stelde het procesplan op, adviseerde de inhoudelijk projectleiders en ‘tafelvoorzitters’ en begeleidde de interactieve uitvoering van de eerste fase. lees meer

Waterwingebied Wierden

Vergunningencoördinatie verplaatsing waterwingebied Wierden

Voor de provincie Overijssel verzorgden we het omgevingsmanagement en de vergunningencoördinatie in het project N35, deeltraject Nijverdal-Wierden. In dit project wordt de N35 verlegd en opgewaardeerd tot een autoweg. De waterwinlocatie Wierden moet daarvoor verplaatst worden, waarvoor verschillende vergunningen geregeld moesten worden. Dat gebeurde op basis van de coördinatieregeling in artikel 3.33 van de Wet ruimtelijke ordening. lees meer