spooronderdoorgang Maarsbergen

Projectleiding spooronderdoorgang Maarsbergen

In Maarsbergen kruisen het spoor en de provinciale weg N226 elkaar gelijkvloers. Omdat het zowel op het spoor als op de weg steeds drukker wordt is het voor de verkeersveiligheid, doorstroming en leefbaarheid in Maarsbergen en omgeving noodzakelijk om de kruising ongelijkvloers te maken. Samen met ProRail en de gemeente Utrechtse Heuvelrug ontwikkelt de Provincie Utrecht hiervoor plannen. Herbert Korbee is projectleider van het project om deze spooronderdoorgang te realiseren.lees meer

Vergissen moet wel menselijk blijven

De zelfrijdende auto komt er aan. Verschillende overheden zijn al druk bezig de komst van de zelfrijdende auto te faciliteren via aangepaste regelgeving en het aanbieden van pilots en testruimten. Autofabrikanten maken daar graag gebruik van om te laten zien hoe ver ze al zijn. Technisch kan de zelfrijdende auto er al over enkele jaren zijn en dan breekt eindelijk het tijdperk aan dat de menselijke fout uit het wegverkeer verdwijnt. En omdat meer dan 90% van alle ongevallen door een menselijke fout wordt veroorzaakt, mag je verwachten dat de verkeersveiligheidscijfers steeds beter worden.lees meer

VechtdalVerbinding

Informatieavond ‘Vechtdal Verbinding’ (N340/N48 en N377)

Het projectteam van het project Vechtdal Verbinding (N340/N48 en N377) houdt in mei drie informatieavonden om de voortgang van het project te tonen, waarvan dit de laatste is. Het afgelopen jaar zijn grote stappen gezet wat betreft het ontwerp voor de opwaardering van de drie provinciale wegen.
Tijdens deze bijeenkomsten worden onder meer 3D visualisaties gepresenteerd  van de toekomstige situatie.

VechtdalVerbinding

Informatieavond ‘Vechtdal Verbinding’ (N340/N48 en N377)

Het projectteam van het project Vechtdal Verbinding (N340/N48 en N377) houdt in mei drie informatieavonden om de voortgang van het project te tonen. Het afgelopen jaar zijn grote stappen gezet wat betreft het ontwerp voor de opwaardering van de drie provinciale wegen.
Tijdens deze bijeenkomsten worden onder meer 3D visualisaties gepresenteerd  van de toekomstige situatie.

VechtdalVerbinding

Informatieavond ‘Vechtdal Verbinding’ (N340/N48 en N377)

Het projectteam van het project Vechtdal Verbinding (N340/N48 en N377) houdt in mei drie informatieavonden om de voortgang van het project te tonen. Het afgelopen jaar zijn grote stappen gezet wat betreft het ontwerp voor de opwaardering van de drie provinciale wegen.
Tijdens deze bijeenkomsten worden onder meer 3D visualisaties gepresenteerd  van de toekomstige situatie.

wandelgebied

Omgevingswet en mobiliteit: goed nieuws?

Nu de meeste verkeersmedewerkers wel (zouden moeten) weten dat de Omgevingswet er aan komt, is het goed om eens na te denken over de mogelijke gevolgen. Wat het Ministerie van Infrastructuur en Milieu betreft zijn die gevolgen vooral ‘goed nieuws’: minder en duidelijker regels, besluitvorming versnellen en verbeteren, je kunt er bijna niet tegen zijn. In eerdere blogs heb ook ik met enthousiasme de nieuwe mogelijkheden beschreven die de Omgevingswet biedt voor verkeerskundigen en mobiliteitsmedewerkers.
Maar de Omgevingswet wordt natuurlijk niet alleen maar goed nieuws. Wat kunnen de nadelen zijn die de Omgevingswet met zich meebrengt voor bijvoorbeeld mobiliteit?lees meer

project N340/N48 en N377

Omgevingsmanagement Vechtdal Verbinding

De provincie Overijssel gaat de wegen N340/N48 (Zwolle-Ommen) en N377 (Lichtmis-Slagharen) veiliger maken en de leefbaarheid en doorstroming verbeteren in het project Vechtdal Verbinding. Herbert Korbee was in 2016 en 2017 de Omgevingsmanager van dit project en daarmee verantwoordelijk voor de interactie met de omgeving. Daaronder vallen alle voorbereidende onderzoeken, grondverwerving en vergunningen, maar ook de herziening van het Provinciaal Inpassings Plan (PIP).lees meer

Waterwingebied Wierden

Vergunningencoördinatie verplaatsing waterwingebied Wierden

Voor de provincie Overijssel verzorgden we het omgevingsmanagement en de vergunningencoördinatie in het project N35, deeltraject Nijverdal-Wierden. In dit project wordt de N35 verlegd en opgewaardeerd tot een autoweg. De waterwinlocatie Wierden moet daarvoor verplaatst worden, waarvoor verschillende vergunningen geregeld moesten worden. Dat gebeurde op basis van de coördinatieregeling in artikel 3.33 van de Wet ruimtelijke ordening. lees meer

verkeersveiligheid onder de omgevingswet

Verkeersveiligheid onder de Omgevingswet

De Omgevingswet is op 22 maart 2016 in de Eerste Kamer aangenomen. Daarmee is de wet een feit geworden. Het wordt dan ook hoog tijd dat verkeerskundigen bij gemeenten, waterschappen en provincies zich gaan afvragen wat de Omgevingswet gaat betekenen voor verkeersveiligheid. Een dag nadat de Eerste Kamer voor de Omgevingswet stemde, voerde een select gezelschap een geanimeerde discussie over dit onderwerp tijdens een kenniscafé bij de SWOV.lees meer