We worden regelmatig gevraagd om burgerparticipatie projecten te ontwikkelen, bijvoorbeeld voor de verkenning rijksweg A13/A16. De ideeën voor een nieuwe rijksweg zijn ontstaan omdat in het hele gebied regelmatig alle verkeer vaststaat, grote delen van Rotterdam slecht bereikbaar zijn en het in de wijken rond de wegen lawaaiig en druk is. De luchtkwaliteit in het gebied is mede daardoor slecht.
Rijkswaterstaat is in 2005 gestart met een onderzoek naar verbetering van deze problemen volgens de tracé-procedure (nu: projectbesluit). In de Startnotitie werd aangegeven welke oplossingsrichtingen onderzocht zouden worden en in een Trajectnota worden gepresenteerd. Met bestuurders van andere overheden is echter afgesproken dat, als start van het onderzoek, eerst een Voorbereidende Variantennota zou worden opgesteld. Daarin komen de varianten van de voorgestelde oplossingsrichting te staan: varianten van de nieuwe Rijksweg.
Waarom past het ons
Korbee & Hovelynck is in 1997 opgericht om ‘burgerparticipatie’ in infrastructurele projecten te bevorderen. Dit project paste dus naadloos in onze ambities. Onze inzet bij een participatieproject is dat iedereen de randvoorwaarden voor het project aanvaardt en daarbinnen zoveel mogelijk gelegenheid krijgt meningen uit te wisselen.
In dit project overlegden we ook met het Centrum Publieksparticipatie, voorheen Inspraakpunt Verkeer & Waterstaat, in het kader van Inspraak Nieuwe Stijl.
Onze bijdrage
Onze adviseurs organiseerden en leidden de allereerste bijeenkomsten in 2007 waarin publieke partijen, maatschappelijke organisaties en bewoners met elkaar en met Rijkswaterstaat in gesprek gingen om de Voorbereidende Variantennota op te stellen. In een tijdsbestek van enkele weken hielden we acht interactieve sessies in het plangebied.
Uit een evaluatie van de door ons georganiseerde interactieve sessies bleek dat 88% van de participanten vond dat zij hun mening en ervaring voldoende hebben kunnen inbrengen.