Toen het kabinet eenmaal de beslissing had genomen dat de HSL-Zuid er zou komen, waren de burgers aan de beurt. In interactieve bijeenkomsten gingen belanghebbende burgers in gesprek met de projectorganisatie HSL-Zuid en met elkaar. Alle inwoners (burgers en bedrijven) die ongeveer 2 kilometer ter weerszijden van de aan te leggen HSL-Zuid woonden werden uitgenodigd voor de bijeenkomsten, vanaf Schiphol tot aan de Belgische grens. Al met al hebben we enkele duizenden mensen aan tafel gehad in een zeer intensief traject.
Waarom past het ons
Ons eerste grote project. Omgevingsmanagement ‘avant la lettre’ ten top: de gebiedskennis en belangen van omwonenden en van een ieder die de gevolgen van het project ondervindt ophalen en delen met een projectorganisatie die dit zeer serieus neemt. Het is al lang geleden, maar dit project staat nog altijd hoog in onze top 10!
Onze bijdrage
Dat de spoorlijn er zou komen was besloten. Waar hij precies zou komen, daarover mochten belanghebbenden meepraten. Tijdens interactieve bijeenkomsten vroegen we de deelnemers om (binnen duidelijke grenzen) met inpassingswensen te komen, maar ook met zorgen en mogelijke risico’s zodat bij de verdere uitwerking daarmee rekening gehouden kon worden. Voor de projectorganisatie HSL-Zuid waren de bijeenkomsten een goede manier om in gesprek te blijven met alle belanghebbenden. De projectorganisatie waardeerde de spiegel die zij op deze manier voorgehouden kreeg, ze kreeg beter zicht op de gevolgen van de spoorlijn voor de omgeving. Dankzij de inbreng van zeer veel betrokkenen kon het tracĂ© goed uitgedacht worden en waren en nauwelijks bezwaren tijdens de officiele inspraak.
De opzet van de bijeenkomsten was de basis voor de latere gebiedsgerichte klankbordgroepen die wij ook begeleidden.