Eind 2015 was het dan eindelijk zo ver: de A15, van de Maasvlakte tot het Vaanplein, is geheel vernieuwd en uitgebreid. De eerste jaren van het project was ons bureau verantwoordelijk voor het omgevingsmanagement (heette toen projectmanager participatie), vanaf de Startnotitie van de tracé/m.e.r.-procedure tot aan het opstellen van het uiteindelijke Tracé Besluit. In opdracht van Rijkswaterstaat voerden wij de dialoog met de omgeving.
Waarom past het ons
Een mooi voorbeeld van een project waarbij stakeholders vroeg in het proces betrokken zijn. Dat is prettig werken als omgevingsmanager. Uiteraard komt dan de vraag waarom we vragen stellen terwijl er nog niets besloten is. Dat is het mooie van ons vak: zorgen dat alle stakeholders begrijpen waarmee we bezig zijn!
Onze bijdrage
Vanaf 1996 faciliteerden wij vele interactieve avonden voor de direct betrokken stakeholders. Na de publicatie van de Startnotitie formeerden we een klankbordgroep van omwonenden, weggebruikers en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven. Tijdens bijeenkomsten van de klankbordgroep werden varianten besproken. Ook vroegen we de klankbordgroep om een variant te kiezen. Toen bij de uitwerking bleek dat de gekozen variant te duur zou zijn, werd het alternatief met de klankbordgroep doorgenomen en getoetst bij een bredere groep door middel van een schriftelijke enquête in de regio. Het alternatief werd geaccepteerd. We sloten de Tracé/MER-fase in 2001 feestelijk af met een ‘bedankavond’ voor de klankbordgroep.
Na de uitspraak van het kabinet, in juni 2001, zijn we weer in gesprek gegaan met de klankbordgroep. Nu was de aandacht vooral gericht op de details van de inrichting en op aandachtspunten voor de uitvoering.
De resultaten zijn gebruikt bij het voorbereiden van het Ontwerp Tracé Besluit (OTB), dat na inspraak en aanpassing overging in een definitief Tracé Besluit (TB). In 2011 is er gestart met de werkzaamheden buiten.