Omgevingsmanagement Spoorzone Ede

Spoorzone Ede

De spoorzone in Ede is de afgelopen jaren behoorlijk aangepast. Aanleiding was het nieuwe NS station, dat in februari 2024 in gebruik is genomen. Met de bouw van het nieuwe station zijn ook alle spoorwegovergangen vervangen door onderdoorgangen en dus moesten diverse wegen in het gebied aangepast of verlegd. Bovendien is de weginfrastructuur voorbereid op de nieuwe woonwijk naast het nieuwe station.

Waarom past het ons

Een complex project, met veel verschillende thema’s en stakeholders, tot een goed einde brengen vraagt om goede samenwerking. Het was niet altijd eenvoudig om de uiteenkopende belangen met elkaar te verenigen. Dankzij prettige interne samenwerking hebben we een mooi resultaat neergezet, dat geaccepteerd is door de (meeste) stakeholders.

Onze bijdrage

Ingrid was omgevingsmanager voor het omliggende gebied en lid van het IPM-team. In overleg met omwonenden, ondernemers en andere stakeholders maakte zij een voorstel voor de optimale inpassing van twee nieuwe spoorwegonderdoorgangen en een tijdelijk parkeerterrein in woonwijken, uiteraard in nauwe samenwerking met de project- en gemeentelijke organisatie. Ook het verzorgen van inspraak en inspraaknotities en het verhelderen van juridische procedures waren onderdeel van de werkzaamheden. Daarbij werkte zij nauw samen met de communicatieadviseurs van de gemeente Ede, NS en ProRail.


Resultaat: meer begrip voor de verschillende standpunten en belangen, meer contact tussen de wijkbewoners en een goed bezocht feest na de opening van de onderdoorgangen.

Jaar: 2016-2017
Opdrachtgever: gemeente Ede
Trefwoorden