De provincie Overijssel heeft recent de wegen en fietspaden langs de N340/N48 (Zwolle-Ommen) en N377 (Lichtmis-Slagharen) grondig gereconstrueerd in het project Vechtdal Verbinding.
Provinciale Staten van Overijssel hebben daarvoor een investeringsbudget vastgesteld van € 160 mln. Met dit budget zijn onder meer een nieuwe aansluiting van de N340 op de A28 gemaakt, een nieuw tracé met 2 rijstroken per richting aangelegd en diverse onveilige kruisingen, oversteken en huisaansluitingen aangepast.
Waarom past het ons
Omgevingsmanagement was al jaren onze kernactiviteit, maar nog niet eerder zo volledig en nog niet eerder voor een provincie. Tegelijk met dit project was Herbert in opdracht van de provincie Overijssel ook verantwoordelijk voor de coördinatie van vergunningen voor het verplaatsen van het waterwingebied bij Wierden.
Onze bijdrage
Herbert Korbee was in 2016 en 2017 de Omgevingsmanager van dit project en daarmee in die periode verantwoordelijk voor de interactie met de omgeving. Daaronder vallen alle voorbereidende onderzoeken, grondverwerving en vergunningen, maar ook de herziening van het Provinciaal InpassingsPlan (PIP).
Toen Herbert bij de Vechtdal Verbinding begon was er een achterstand, waardoor het Inpassingsplan te laat gereed dreigde te zijn. Dan zou ook de planning van de uitvoering in gevaar komen. Vooral het proces van de klanteis specificaties zat op het kritieke pad. Herbert heeft een proces opgezet en geleid met een ‘sportieve planning’ waar hij de hele organisatie ‘medeplichtig’ aan maakte. Door die opzet en door inzet van velen is de planning gehaald. In drie maanden tijd zijn de klanteis specificaties (KES) opgehaald, gespecificeerd en in systeemeisen omgezet.