Al in 2003 voerde Rijkswaterstaat een eerste onderzoek uit naar kwetsbare verkeersdeelnemers. Korbee & Hovelynck was bij dat onderzoek betrokken en bleef dat ook de jaren daarna. Onze adviseurs begeleidden een consultatieronde onder experts, schreven een brochure die door CROW-KpVV is uitgegeven en stelden tenslotte een Actieprogramma Kwetsbare Verkeersdeelnemers op.
Een succesvol verkeersveiligheidsbeleid is gericht op alle aspecten van het verkeer en dus ook op alle groepen verkeersdeelnemers. Aanvankelijk werd met succes gewerkt aan een aanpak bij de ‘bron’ van verkeersonveiligheid volgens de Duurzaam Veilig filosofie: zoveel mogelijk vermijden van ontmoetingen tussen verkeersdeelnemers met verschillende richting, snelheid en massa. Voor de zogeheten ‘kwetsbare verkeersdeelnemers’ bleek dat niet genoeg en zijn extra maatregelen nodig om ze veilig aan het verkeer deel te kunnen laten nemen. Zo’n 60% van alle verplaatsingen wordt namelijk gemaakt met niet-gemotoriseerd verkeer en openbaar vervoer.
Om te beginnen bracht Rijkswaterstaat (AVV, het huidige WVL) in kaart hoe groot deze groep verkeersdeelnemers is, welke achtergrondkennis er is en welke oplossingen mogelijk zijn voor het verkleinen van de problematiek. Bij die studie is ook geïnventariseerd welke kennis nog ontbreekt. Een selecte groep experts boog zich vervolgens over dit overzicht om de kennis te toetsen en aan te vullen, en om de kennislacunes aan te vullen. De expertgroep werd ook gevraagd mee te denken over een advies aan het Directoraat-Generaal Personenverkeer, de opdrachtgever van de consultatie. De voorbereiding, begeleiding en afhechting van de consultatieronde werd door onze adviseurs verricht.
Het resultaat van alle inspanningen is, na validatie door deskundigen, in 2003 in rapportvorm uitgebracht. Na een brainstorm met diverse (andere) deskundigen is een voorstel voor een actieprogramma geformuleerd dat zich specifiek richtte op één van de verkeersbewegingen die kwetsbare verkeersdeelnemers extra kwetsbaar maakt: oversteken. Er kwam daardoor meer kennis over de problematiek van kwetsbare verkeersdeelnemers beschikbaar èn er waren inmiddels ook ideeën voor praktische oplossingen. CROW-KpVV besloot daarom een brochure uit te geven over kwetsbare verkeersdeelnemers, waarin zowel de problemen als de oplossingen helder verwoord staan. De door Korbee & Hovelynck geschreven brochure reikte praktische handvatten aan voor concrete actie op decentraal niveau.
Iemand is kwetsbaar als hij of zij een grotere kans heeft dan gemiddeld om per verplaatsing, per kilometer of per uur slachtoffer te worden van een verkeersongeval. Een belangrijke aanvulling hierop is dat kwetsbare verkeersdeelnemers zélf geen bedreiging vormen voor andere verkeersdeelnemers. Voorbeelden zijn voetgangers, fietsers, kinderen, jeugd, ouderen en mensen met een handicap.
bron: KpVV, brochure kwetsbare verkeersdeelnemers, 2006
Op basis van het beschikbare materiaal en na het houden van aanvullende interviews stelde ons bureau vervolgens een concept actieprogramma “Aanpak oversteekproblematiek bij kwetsbare verkeersdeelnemers” op. Het werd een gezamenlijk actieprogramma van Veilig Verkeer Nederland, ANWB, OM, provincie Drenthe, CROW-KpVV, ROV Zuid-Holland, SWOV, Vereniging Verkeersslachtoffers, VNG, RAI-BOVAG, Ministerie I&M, Politie, IPO en Unie van Waterschappen. Iedere participerende organisatie kan in het actieprogramma terugzien wat men vanuit de eigen rol, taak en verantwoordelijkheid kan doen om de verkeersonveiligheid en het aantal verkeersslachtoffers (doden/ziekenhuisgewonden) onder kwetsbare verkeersdeelnemers te reduceren.