In 2006 hebben wij voor Rijkswaterstaat een werkconferentie georganiseerd waarin we ongeveer 80 leidinggevende Rijkswaterstaters actief hebben laten nadenken over ‘de voordeur’ van Rijkswaterstaat: de districten. Districtshoofden, directeuren, verkeersmanagers nat en droog, watermanagers, infraproviders, omgevingsmanagers, projectmanagers planvorming en realisatie, maar ook Rijkswaterstaatmedewerkers die niet direct in een lijnfunctie zitten waren uitgenodigd.
Rijkswaterstaat heeft een sterke focus op publieksgericht werken. In dat kader paste in 2006 ook de ontwikkeling van de districten van Rijkswaterstaat als ‘voordeur’ voor externe contacten. Een werkgroep binnen Rijkswaterstaat is bezig om drie thema’s rond die voordeurfunctie uit te werken:
Rijkswaterstaat wilde door middel van een werkconferentie voorstellen formuleren voor een landelijke en uniforme invulling van de thema’s ‘externe contacten’ en ‘beschikbare informatie’. In dit project hebben we 6 gespreksleiders (‘facilitators’) ingezet. Met gebruikmaking van diverse werkvormen hebben we de aanwezigen de externe contacten en de informatiestromen binnen Rijkswaterstaat in beeld laten brengen. Vervolgens hebben we voor de opdrachtgever, het Districtshoofden Uitvoerings Overleg (DUO), een advies opgesteld voor het verbeteren van de (vooral communicatieve) voordeursfunctie van de districten.
Na afloop van de werkconferentie hebben onze adviseurs een advies opgesteld met betrekking tot een landelijke en uniforme invulling van de thema’s ‘externe contacten’ en ‘beschikbare informatie’. Het advies ging specifiek in op: