Burgerparticipatie A13/A16

Jaar2006-2007OpdrachtgeverRijkswaterstaatStakeholders360omwonenden

We worden regelmatig gevraagd om burgerparticipatie projecten te ontwikkelen, bijvoorbeeld voor de verkenning rijksweg A13/A16. De ideeën voor een nieuwe rijksweg zijn ontstaan omdat in het hele gebied regelmatig alle verkeer vaststaat, grote delen van Rotterdam slecht bereikbaar zijn en het in de wijken rond de wegen lawaaiig en druk is. De luchtkwaliteit in het gebied is mede daardoor slecht.

De varianten voor de nieuwe Rijksweg A13/A16

Rijkswaterstaat is in 2005 gestart met een onderzoek naar verbetering van deze problemen, een tracé/m.e.r.-procedure. In de Startnotitie werd aangegeven welke oplossingsrichtingen onderzocht gaan worden en in een Trajectnota/MER zullen worden gepresenteerd. Met bestuurders van andere overheden is echter afgesproken dat, als start van het onderzoek, eerst een Voorbereidende Variantennota zou worden opgesteld. Daarin komen de varianten van de voorgestelde oplossingsrichting te staan: varianten van de nieuwe Rijksweg.
Bij het ontwikkelen van de varianten is de directe omgeving betrokken. Onze adviseurs leidden de allereerste bijeenkomsten in 2007  waarin publieke partijen, maatschappelijke organisaties en bewoners met elkaar en met Rijkswaterstaat in gesprek gingen om de Voorbereidende Variantennota op te stellen. In een tijdsbestek van enkele weken hielden we acht interactieve sessies in het plangebied. In dit project overlegden we ook met het Centrum Publieksparticipatie, voorheen Inspraakpunt Verkeer & Waterstaat, in het kader van Inspraak Nieuwe Stijl.

Participatie

Onze inzet bij een participatieproject is dat iedereen de randvoorwaarden voor het project aanvaardt en daarbinnen zoveel mogelijk gelegenheid krijgt meningen uit te wisselen. Uit een evaluatie van de door ons georganiseerde interactieve sessies bleek dat 88% van de participanten vond dat zij hun mening en ervaring voldoende hebben kunnen inbrengen.