Het tussen de middag thuis lunchen begint tot het verleden te horen. Overblijven onder toezicht van ouders leidt vaak tot onrust onder de kinderen. Met andere schooltijden kan dit worden opgelost. Ingrid begeleidt basisscholen bij het nemen van een beslissing op welk schooltijdenmodel zij overgaan.
Ingrid begeleidt basisscholen bij hun zoektocht naar de ideale schooltijden voor hun school. Op iedere school wordt een werkgroep samengesteld van ouders en leerkrachten. Deze werkgroep vraagt alle ouders en teamleden naar randvoorwaarden waaraan de uitkomst moet voldoen. Ook vragen zij naar informatie die ouders en leerkrachten willen hebben, zodat zij hun mening kunnen vormen op basis van argumenten. Ieder tussenproduct van de werkgroep wordt gedeeld met alle ouders en teamleden, met de vraag: “zien we nog iets over het hoofd?”. Op deze manier wordt iedereen betrokken en kan een gewogen besluit genomen worden. Met oog voor het instemmingsrecht van de oudergeleding van de MR als het gaat om schooltijden. De personeelsgeleding van de MR heeft instemmingsrecht waar het gaat om pauzetijden.
Het veranderen van de schooltijden is een ingrijpend proces voor alle betrokkenen, niet in de laatste plaats voor de ouders. Heb je net afspraken gemaakt met je werk en met de oppas, gaat de school de tijden veranderen! Veel ouders voelen daar niet voor. Via een transparant proces lukte het ons om de meerderheid van de ouders mee te laten denken en te komen tot een besluit dat goed is voor de kinderen, voor de kwaliteit van onderwijs en voor de leerkrachten.