Eind 2015 was het zover: de A15, van Maasvlakte tot Vaanplein, is geheel vernieuwd en uitgebreid. Ons bureau is als projectmanager participatie nauw betrokken geweest bij de eerste jaren van het project ‘Rijksweg 15 MaVa’, vanaf de Startnotitie van de tracé/m.e.r.-procedure tot aan het opstellen van het uiteindelijke Tracé Besluit. Onze adviseurs hebben via burgerparticipatie voor Rijkswaterstaat de dialoog met de omgeving gevoerd. Een mooie gelegenheid om eens terug te blikken.
Onze adviseurs hebben vanaf 1996 diverse malen interactieve avonden geleid voor direct betrokken stakeholders als weggebruikers, omwonenden en bedrijven om Rijkswaterstaat mee te geven welke knelpunten zij ervaren met betrekking tot Rijksweg 15. Ze konden daarbij aangeven aan welke aspecten Rijkswaterstaat aandacht moet besteden in de tracé/m.e.r.-procedure. Zowel organisatie als gespreksleiding was in onze handen. Voor belangstellenden stelden we een nieuwsbrief samen. Vanaf het begin van het project tot aan de publicatie van het Tracé Besluit bemensten wij bovendien een informatielijn voor geïnteresseerden in het hele proces.
Na publicatie van de Startnotitie zetten we een klankbordgroep op waarin konden omwonenden, weggebruikers en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven met elkaar en met de aanwezige overheden van gedachten wisselden over de plannen met Rijksweg 15. De varianten die waren ontwikkeld door Rijkswaterstaat in samenwerking met de Gemeente Rotterdam en het havenbedrijf, werden tijdens de bijeenkomsten van de klankbordgroep toegelicht, vragen werden beantwoord en de deelnemers kregen de gelegenheid de varianten te waarderen op basis van hun eigen beleving. Als eindoordeel vroegen we de klankbordgroepleden om voor elk van de drie trajectdelen één variant te kiezen. Toen bleek dat een tweede Botlektunnel te duur zou zijn, werd die vervangen door de Luifelvariant: een verbreding van de A15 in zowel noordelijke richting als in zuidelijke richting (naar Hoogvliet). Dit alternatief werd vervolgens ook met de klankbordgroep doorgenomen en getoetst bij een bredere groep door middel van een schriftelijke enquête in de regio. We sloten de Tracé/MER-fase in 2001 feestelijk af met een ‘bedankavond’ voor de klankbordgroep.
Naar aanleiding van de trajectnota/MER en de daaropvolgende inspraak heeft het kabinet in juni 2001 de voorkeur uitgesproken voor het benuttingsalternatief uit de studie. Dat benuttingsalternatief legden we ook ter beoordeling voor aan de klankbordgroep waarbij we vooral wilden weten waarom men iets belangrijk vond. Kennis over het ‘waarom’ achter voorkeuren geeft Rijkswaterstaat immers handvatten om knelpunten eventueel op een andere manier op te lossen. Deze ronde van de klankbordgroep leverde vooral veel detailinformatie op, voor alle aanwezigen.
De resultaten van de laatste dialoogronde zijn gebruikt bij het voorbereiden van het Ontwerp Tracé Besluit (OTB), dat na inspraak en aanpassing overging in een definitief Tracé Besluit (TB). In 2011 is er dan echt gestart met de werkzaamheden, uiterlijk 31 december 2015 was de uitbreiding van Rijksweg 15 MaVa een feit.