Omgevingsmanagement Spoorzone Ede

Jaar2016Opdrachtgevergemeente EdeStakeholders500bewoners en bedrijven

Voor het project Spoorzone Ede verzorgde Ingrid Hovelynck het omgevingsmanagement voor het onderdeel Spoorzone West. Het gaat om een uitgebreid project, waarin onder meer een overweg wordt vervangen door een tunnel voor autoverkeer en een fietstunnel wordt aangelegd.

Project Spoorzone Ede

De Spoorzone moet straks hèt visitekaartje van Ede worden.  Centraal in het project staat de bouw van een nieuw intercitystation dat in 2018 wordt opgeleverd. De omgeving wordt gelijktijdig volledig aangepast aan de nieuw functie van het gebied. Zo worden er tunnels onder het spoort gebouwd en parkeervoorzieningen voor auto’s en fietsen.  Het project Spoorzone Ede, een samenwerking tussen de gemeente Ede, NS en ProRail, valt logisch uiteen in twee deeltrajecten:

Eén deelproject heet OV-knoop of Spoorzone Oost. In dat deeltraject is gestart met de aanleg van een tijdelijk parkeerterrein en de ombouw van het busplein. De komende tijd wordt er ook gewerkt aan de afronding van het ontwerp van het station en het opstellen van een bestemmingsplan in overleg met de omgeving. Nog in 2016 hopen de drie samenwerkingspartijen een uitvoeringsbesluit te kunnen nemen.

In het andere deeltraject, Spoorzone West, wordt in overleg met de betrokken stakeholders gezocht naar een optimaal ontwerp voor de groeninpassing en het wegprofiel, aansluitend op de onderdoorgangen die in 2016 door de aannemer worden opgeleverd.

Ingrid is omgevingsmanager van Spoorzone West en ondersteunt de omgevingsmanager van Spoorzone Oost.

Omgevingsmanagement

Het uitdenken van de overlegvormen, het afstemmen met alle stakeholders en het begeleiden van de uitvoering vormen de ingrediënten van het omgevingsmanagement in Spoorzone West. Het gaat ook om het verzorgen van inspraak en inspraaknotities, maken van omgevingsanalyses, het voorbereiden en en voorzitten van overleggen met belanghebbenden en het verhelderen van juridische procedures.